11.11.10

Pillitä, Elli, pillitä

Otsikko ei liity juttuun mitenkään, paitsi ehkä sillä tavalla, että haluaisin päästä sanomaan niin yhdelle mainituksi tulevalle tyypille.

Ihmisen voimavarat saavat minut mykistymään.

Nostan hattua evakoille, pakolaisille ja maahanmuuttajille. En tajua, miten on mahdollista palata normaaliin elämään, jos edes kotonaan ei ole voinut olla turvassa, jos jokainen ovenkolkutus on ollut uhka.

Minun ovellani on käynyt kerran riehumassa EM:n eksä, Piitun mutsi - sanotaan häntä vaikka Rouvaksi. Tilanne ei ollut erityisen uhkaava, eikä se liittynyt mitenkään minuun tai minun lapsiini. Silti siitä näköjään jäi jokin aukko perusturvallisuuteen.

Tällä viikolla Rouva on taas järjestänyt perheellemme pientä ylimääräistä kriisintynkää. Tänä aamuna kotoa lähtiessäni huomasin, että osin tiedostamattani olin valmistautumassa siihen, että en voisi enää palata. Vauva oli valmiiksi mukana vaunuissa ja muu perhe poistunut jo aiemmin. Sujautin vielä käsilaukkuun päiväkirjan ja pari valokuvaa, ranteeseeni pojan tekemän korun. Evakkoreki, täältä tullaan.

Mainittakoon, että minulle lähteminen ei ole erityisen vaikeaa. Vaikka olenkin jämähtänyt tähän kaupunkiin ja tähän elämään, sisimmässäni asuu pieni nomadi. Olisiko siirtolaisten ja evakkojen verenperintöä. Siitä huolimatta olen hyvin huojentunut nyt, kun tilanne näyttää olevan ohi ja voin istua omassa olohuoneessani kirjoittamassa tätä. Koti on kumminkin aina koti.

Olihan tässä se hyvä puoli, että näki, mitkä asiat ovat todella tärkeitä. Valokuvat, päiväkirjat, lasten tekemät korut. Rakkaus ja ystävyys.

5 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Epätasapainoiset eksät ei ole kiva juttu. Toivottavasti ei koskaan omalle kohdalle satu...

Anonyymi kirjoitti...

Ei kuulosta kauheen hyvältä. Livepuinnin paikka?

- entinen Helen

Sun äitis kirjoitti...

Todella dramaattinen tarina! Olin jo melkein tolaltani, mutta onneksi siinä toiseksi viimeisessä kappaleessa helpotti. Entisen Helenin lailla minullakin on kova kaipuu kohtaamiseen. Aikovatkos arvon rouvat piipahtaa blogipikkujouluissa 3.12.?

kukkis ite kirjoitti...

Mä en pääse blogipikkujouluihin, ellei jotain todella odottamatonta satu. Ajateltiin nimittäin hyödyntää pitkä viikonloppu ja lähteä mökille. Varjomiitti joskus toiste? Kova kaipuu on täälläkin!

Anonyymi kirjoitti...

Livepuintia kaipaan minäkin, ja valittaen totean, että blogipikkujouluillalle minulla on tuplabuukkaus: toiset pikkujoulut. Mahdotonta ei ole, että sieltä toisaalta ehtisin myöhemmin piipahtamaan Weeruskassa, mutta mitään en uskalla luvata, ihan yhtä mahdollista on karaoke-baariin päätyminen ;-)

- entinen Helen